Ringen slutter: Paul Erland udstiller grafik på Frederikshavn Kunstmuseum
Øjnene glimter livligt, mens fingeren tegner streger på bordet. Paul Erland forklarer, hvordan det hele starter med en streg. Hvordan stregen bliver til en krummelure eller en krusedulle, som på et tidspunkt bliver ramt af en følelse, så stregen til sidst bliver et blad, der også ligner næbbet på en fugl.
Sådan arbejder Paul Erland. Det kan man opleve på Frederikshavn Kunstmuseum fra 25. oktober til 18. januar 2025. Her hylder museet en af byens kendte kunstnere, der kan fejre to jubilæer: 60 år som grafiker og 50 år som billedhugger.
- Jeg har fundet 60 værker frem til udstillingen, og dem får museet lov at beholde, fortæller Paul Erland.
Og han er glad for invitationen til at udstille sine grafiske værker på byens museum, for det var med grafikken, det hele startede, og formentlig slutter for ham.
Han er blevet 87 år og har aldrig boet andre steder end i det gamle gule hus på Gl. Skolevej i Frederikshavn, hvor han inviterer indenfor i tilbygningen, der er hans værksted. Her er fyldt med alskens skulpturer, skitser, og værktøj.
- Her har du rod, siger jeg.
Synes du, her er rod, smiler han velvidende, at han hørte forkert med vilje. I det hele taget er der gang i ordjongleringen her i værkstedet.
- Tryk avler modtryk, og i midten er kunsten, siger han om at skabe grafik, som jo netop er sort-hvide tryk.
- Man kan også sige, at kunst sætter sit aftryk? Foreslår jeg.
Det er som om, Paul Erland har været her altid. Han har sat sig sine aftryk. Mange vil kende ham for bronzekunsten såsom skulpturen af Tordenskjold og de smukke fugle.
Og der har aldrig været en udstilling, hvor det er Paul Erlands streg, der i centrum.
- Ved du, at stregen skal holdes i form og vedlige. Derfor tegner jeg hver eneste dag. Ofte sidder i min lænestol over for min kone med min skitseblok, mens blyanten bare bevæger sig uden at forestille noget.
Paul Erland viser også, at der er langt mere følelse i en bugtende streg eller en cirkel. Stregen skal tegnes betragtelig langsommere end den lige, hurtig streg, som han i øvrigt ikke har meget til overs for.
Når man kigger på de værker, han har valgt at forære museet, er der faktisk mange skildringer af hans liv: Hans mor, der skurrer gulv. Steder, han har været. Hans egen søsyge, da han i ganske få dage, troede han skulle arbejde til søs. Men også en ornitolog, der har fået pip kommer med på udstillingen.
Rundt omkring i værkstedet ligger nogle af de mange træsnit, han har brugt, og der er mange tryk som han ikke har valgt til den her udstilling.
Han har også arbejdet i granit. På Gammel Torv i det nordlige Frederikshavn står ”Fisker med garn” fra 1992 og i Museumshaven ved siden af museet findes hans 14 granitsteler med dyre- og plantemotiver, som er blevet flyttet væk fra gågaden i forbindelse med renoveringen for få år siden. Stelerne blev sat op i 1985, og man kan stadig se steler af Paul Erland i gågaden, hvis man går ned ad Havnegade.
På jubilæumsudstillingen, der som nævnt markerer Erlands 60 år som grafiker og 50 år som billedhugger, vil man udover de 60 tryk vise en række af Erlands bronzeskulpturer, som han har været ude og låne.
Paul Erland er autodidakt som kunstner, og han er dybt inspireret af de gamle etruskere, hvis fabeldyr han blandt andet har studeret på museer i Paris og Rom.
Sammen med hustruen Erda har han rejst meget og pointerer, at Erda som medhjælpende hustru har en stor del af æren for, at han har kunnet leve som kunstner siden 1974. De to blev gift i 1961, og dermed har hun været med hele vejen, også fra starten i 1964 med den første grafik.