Krydstogtgæster skaber omsætning og arbejdspladser i Skagen
Når der er krydstogtanløb i Skagen, ved de handlende, at byen vil summe af liv, og at de får travlt. Der bliver kaldt ekstra personale på arbejde, og når dagen er omme, kan krydstogtbesøget tydeligt ses på omsætningen. Butikker melder om en firedobling i antal ekspeditioner på dage med krydstogtgæster.
- Det er en gave, når vi får 5.000 mennesker til byen på en dag udenfor sæsonen, hvor der ellers er 14 mennesker i gågaden, mener Mathias Munk Nielsen, der ejer Sport24.
Han har undersøgt forskellen på en dag med og uden krydstogt og sammenlignet, hvordan handlen i butikken gik i tre timer fra kl. 10-13 den 31. juli 2023 uden krydstogtanløb og samme dag i år, hvor Viking Star og AIDAnova besøgte Skagen fra kl. 8-18.
Sammenligningen viste, at Sport24 på de tre formiddagstimer i juli havde 51 ekspeditioner i 2023 og 97 ekspeditioner i 2024. Sammenligner han 9. oktober var der ni ekspeditioner i 2023 (uden anløb) og 33 i 2024.
- Krydstogtgæster betyder ufatteligt meget for os i Sport24, og når vi er en rentabel forretning, smitter det af på byen. Vi støtter foreningerne med 25 sponsorater, og vi sørger for, at unge mennesker, der bor i byen, kan få et helårsarbejde. Fem ud af vores seks ansatte er under 30 år, siger han og fortsætter:
- Skagboerne bør glæde sig over, at vi har de mange krydstogtanløb, som er med til at holde liv i butikkerne. Skagen har næsten ingen tomme lokaler i gågaden, og vi har meget større udbud af forretninger i forhold til, at vi kun er 7.000 indbyggere.
I alt besøgte omkring 142.000 gæster og 48.000 besætningsmedlemmer Skagen i denne sæson, der startede 8. maj og sluttede 23. oktober. 86.000 gæster var fra Tyskland, 28.000 fra England, 15.000 fra USA og 2300 fra Canada.
Tyskere, som der altså er flest af på skibene, er gode kunder i byen.
Der bliver handlet, og det er i alle beløbsstørrelser.
Løbesko, juletrøjer, skjorter, damestrik, Georg Jensen-skåle, postkort, julepynt og smykker med Skagen-motiver for blot at nævne nogle.
- Vi har tre gange så mange ekspeditioner på en dag med et skib som på en dag uden. Det kan være alt fra magneter og postkort til de dyreste trædyr, der koster 5.000-6.000 kroner, fortæller indehaver Anne-Mette Munk Nielsen, Kop& Kande.
- Vi har for eksempel solgt 4.000 magneter i 2024 til 40 kroner stykket. Men vi har også solgt masser af dansk design som lysestager og skåle fra Georg Jensen og Royal Copenhagen, som især amerikanerne, englænderne og australierne spørger efter.
Og så er der julepynten med motiver fra Skagen, for eksempel en miniatureudgave af Den Tilsandede Kirke til at hænge på juletræet. Julepynten er fremme hele året og er en meget populær souvenir.
Hos Tøjeksperten har de også armene i vejret, når man spørger til værdien af krydstogtsgæsterne.
- En tirsdag i juni blev vi ringet op fra kædeledelsen, som spurgte, hvad der dog skete i Skagen. Vi havde solgt næsten lige så meget som på en Black Friday.
- Det var helt vildt, mindes butiksleder Kim Larsen og souschef Olivia Abildgaard om den uforglemmelige 25. juni, hvor de fik besøg af de købelystne, velhavende mexicanere fra krydstogtskibet Celebrity Apex.
Hos Tøjeksperten kalder de en ekstra på arbejde, mens krydstogtsgæsterne er i byen.
- Vi ved ikke præcis, hvad kunderne vil købe, men vi oplever ofte, at de spørger efter danske brands. Her i oktober har vi solgt noget helt andet end pæne skjorter og T-shirts. Der er gået rigtig mange sjove juletrøjer til de tyske gæster, siger Kim Larsen.
Der er stor forskel på, om Skagen er første eller sidste stop på turen.
- Min bud er, at hvis Skagen er sidste stop på turen, sælger vi fire gange så meget til krydstogtgæsterne, siger Kim Larsen.
Han og Olivia Abildgaard oplever rigtig tit, at de udenlandske kunder roser butikken.
- De synes, det er vildt hyggeligt med en lille butik i forhold til de store magasiner, de kender hjemme fra. De roser Skagens små hyggelige specialbutikker, fortæller Kim Larsen.
Skagen oplever som bekendt et faldende befolkningstal. De unge flytter fra byen. Men hvis der er arbejde at få, vælger folk faktisk at flytte til Skagen.
Krydstogtturismen har således været medvirkende til, at en ung familie har bosat sig i Skagen. Line og Michael Andersen flyttede i 2016 fra Aalborg til Skagen, hvor de bor sammen med deres to børn Benjamin på seks år og Isabella på fire år.
Michael Andersen er fra Skagen og overtog cykelforretningen Fri Bikeshop, hvor han blev udlært. Line er fra Kongerslev, og det er hende, der står for den store cykeludlejning hos Skagen Bike Rental.
- Vi er sindssygt glade for krydstogtanløbene. Nogle gange har vi udsolgt på et par timer, og det er både ladcykler til børnefamilier, elcykler, mountainbikes og almindelige cykler, siger hun og kigger i tallene:
- 23. maj i år lejede vi 430 cykler ud. Maj 2023 var 32 cykler lejet ud på en dag uden krydstogt. Hvis vi tager 9. oktober i år, hvor vi havde et krydstogt inde, lejede vi 324 cykler ud. 9. oktober 2023, en dag uden krydstogt, lejede vi fire cykler ud, fortæller Line Andersen.
Parret anslår, at 20 procent af cykelforretningens omsætning kommer fra krydstogtsgæsterne.
- Cykeludlejningen betyder også helt konkret, at vi kan have en mand ansat på fuld tid hele året, som blandt andet servicerer vores 700 udlejningscykler.
De møder gengangere blandt de tyske gæster på skibene. Nogle kommer igen med skibene, andre kommer igen på egen hånd.
Skagen Bike Rental ligger på Vestre Strandvej 4 på den skiltede rute til og fra krydstogtskajen. Line og Michael Andersen kan med andre ord selv se, om der er trængsel i området, når gæsterne går til og fra skibene.
- Vi synes ikke, der er for mange mennesker i området. Under Skagen Festival er der klart mere trængsel, påpeger de og tilføjer, at Cruise Skagen har sørget for en god skiltning.
Selvom gæsterne har fuld forplejning på deres krydstogt, bliver de lækkersultne, mens de er i land og vil smage på de lokale kager.
Så går de ind til Skagen Bageri & Café. Her bestiller tyskerne kanelsnegle, mens englænderne og amerikanerne efterspørger "Danish pastry". Det fortæller Laila Bech, der bestyrer Skagen Bageri & Café.
- Vi vagtsætter ekstra personale, når der kommer et krydstogtskib. Hos os kommer de hele dagen og bestiller kaffe og kage. Nogle tager også en kage med tilbage til båden.
Laila Bech har skagboer som kunder, der fortæller, at de planlægger deres indkøb, så de ikke skal til bageren, når der er krydstogt i Skagen. Det kan hun sagtens forstå.
Og ja, der er kø udenfor forretningen. Men det er der også mange sommermorgener, hvor der ikke anløber et krydstogtskib.
- Jeg håber, de lokale forstår, at turisterne er vigtige for, at vi kan have en forretning, der har åbent året rundt. Jeg håber derfor, at skagboerne ikke bliver irriterede, men indretter sig efter forholdene, siger hun.
Der kan være mange mennesker i centrum og hvem, der kommer med krydstogtskibene, kan være svært at vide, når man som Lasse (Lars Olesen) fra Lasses Pølsevogn har rigtig mange ekspeditioner. De er tre på arbejde i pølsevognen for at følge med.
Lasse har faktisk nogle dage, som han kalder et luksusproblem. Folk vælger at gå forbi køen ved pølsevognen, fordi den er lang.
- Men i virkeligheden er der kun kø i en time til halvanden omkring middag.
Krydstogtanløbene er gode for hans pølsebod i midtbyen, som han har haft i 13 år. Ingen tvivl om det. Men han har ingen konkrete omsætningstal for dage med krydstogt.
- For mig har det været enormt svært at forudsige. Nogle dage kan jeg mærke, de er her. Andre dage slet ikke, og jeg forstår ikke, hvordan det kan være. For det er samme type skib. Men samlet set har krydstogt givet mig et løft på omsætningen.
Han peger på, at Skagen de senere år har mistet omsætning fra nordmænd og svenskere, da især den norske krone er faldet i værdi over for den danske krone.
- Og her har indtjeningen fra krydstogt kunnet kompensere for det tab i min butik, mener Lasse.
Netop ændringen i hvem, der lægger penge hos de handlende i Skagen, mener Kiki Gram også er værd at inddrage i debatten om krydstogtturisme. Hun har drevet tøjbutik i 36 år og har om nogen fulgt udviklingen.
- Tyskerne er mere købestærke end for år tilbage. Vi har brug for at andre løfter vores salg, når nordmændene ikke længere køber så meget på grund af den svage norske krone.
Hun og hendes ansatte Britta Hoegh er begge skagboer, og de ville ikke undvære krydstogtene.
- Vi ville gerne have flere for eksempel et julekrydstogt eller anløb i januar og februar.
Gæsterne skaber flow og liv i gaden, og de bidrager til en god stemning. Britta Hoegh og Kiki Gram bliver i godt humør og er glade for at bo i Skagen, når de taler med kunderne.
- De har et meget positivt billede af Skagen. De synes, vi er meget hjælpsomme og kan godt lide at handle i vores butikker. Og vi giver os tid til at svare, når de spørger om den nærmeste strand eller bageren, fortæller Britta Hoegh.
Man kan også tænke ud af boksen for at sælge til gæsterne. Mette Stenbroen fra Stenbroen Smykker og Ure har sammen med et tysk smykkefirma designet vedhæng og ringe, hvor sand er en del af udsmykningen sammen med byens kendte vartegn som Vippefyret, Sandormen og en fiskekutter.
Mette Stenbroen fik ringen i butikken i 2023 i - som hun siger - så stort et antal, som hun ikke normalt handler ind.
- Men i juni måtte jeg bestille flere for ikke at få udsolgt, og i 2024 har vi både øget volumen og fået designet ørestikker og ure.
Hun kan også notere sig en markant omsætningsfremgang på dage med krydstogtanløb.
- Vi har mange gange fire gange så stor omsætning som på en almindelig dag, oplyser hun.
Fra flere sider lyder det, at krydstogtsanløbene er med til at skabe arbejdspladser i de små selvstændige virksomheder. For eksempel hos Toni Jespersen fra Sandormen.
- Vi har ansat en mand fra maj og til hen i oktober, oplyser han og dertil kommer de unge, der kommer hjem for at arbejde på Sandormen i sæsonen.
Han fortæller, at han er på spidsen af Grenen op mod 2500 gange på en sæson. Han har dog ikke gjort op, hvor mange af turene, der er med krydstogtgæster.
- Et slag på tasken er 10-15 procent af vores samlede omsætning kommer fra krydstogt.
Han er selv skagbo og siger, at der gennem årene altid har været debat om antallet af turister.
- Men kritikerne bør huske på, at Skagen lever af turisterne.
Toni Jespersen opfordrer derfor folk til at se det store hjul - at turisme holder gang i hjulene hos langt flere erhvervsdrivende end dem, der direkte tjener penge på gæsterne.
- De penge, jeg tjener, bruger jeg i Skagen - for eksempel til at købe ydelser som maler, smede og glasarbejde. Jeg bor i Skagen og er gift med en, der arbejder i Skagen. Vi lægger penge i byen, forklarer han.
Som andre små erhvervsdrivende har han også oplevet en markant nedgang af nordmænd og svenskere i sin forretning på grund af den svagere kurs på norske og svenske kroner. Danskerne kom i stort antal under corona, men nu rejser de igen til udlandet.
- Derfor er vi heldige, at vi i stedet har fået krydstogtskibene i Skagen, siger Toni Jespersen fra Sandormen.