Orskov Yard: Vi er åbne over for bygning af nye skibe til Søværnet
Både Orskov Yard i Frederikshavn og Karstensens Skibsværft i Skagen er klar til at trække i arbejdstøjet, efter at regeringen i dag har offentliggjort en rapport, hvoraf det fremgår, at der skal investeres massivt i Søværnet, blandt andet med bygningen af 55 krigsskibe.
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) præsenterede i dag en ambitiøs plan for, hvordan Danmark fremover kan bygge krigsskibe på dansk jord. Rapporten nævner konkret tre værfter. To af dem er Karstensens Skibsværft og Orskov Yard.
Adm. direktør Lars Fischer, Orskov Yard, har med stor interesse læst rapporten.
- Som bekendt har vi tilbage i tiden bygget mange skibe i Frederikshavn, både hos Ørskov Christensens Staalskibsværft og Danyard. I dag holder vi fuld beskæftigelse på de to værftsområder med vedligehold og ombygning af skibe, herunder vedligehold og ombygning af Søværnets skibe. Vi er åbne over for bygning af nye skibe til Søværnet, men det vil naturligvis kræve en langsigtet plan for at kunne planlægge og opbygge den nødvendige kapacitet, udtaler Lars Fischer til Kanal Frederikshavn.
Hvad vil det kræve logistisk og på medarbejdersiden?
- Hvis vi skal bygge nye skibe til Søværnet, vil det kræve nye/udbyggede faciliteter, som har en endnu ikke defineret sammenhæng med vores nuværende set-up. På medarbejdersiden vil det kræve en kraftig øgning af medarbejderstaben, både på timelønssiden og på funktionærsiden. Det skal blandt andet uddannes flere faglærte skibsmontører og smede. Ligeledes vil der blive brug for flere funktionærer som maskinmestre og skibsingeniører. Heldigvis har vi gode maritime uddannelsesinstitutioner i Frederikshavn hos blandt andet EUC Nord og MARTEC, påpeger Lars Fischer.
Rapporten beskriver, hvordan der i Danmark kan bygges en national skibsfabrik med en moderne industrihal på 160 meter i længden.
- Her ser vi absolut et set-up i Frederikshavn som en mulighed, pointerer Lars Fischer.
Karstensens Skibsværft i Skagen har ligeledes ja-hatten på.
- Vi vil gerne deltage, og vi har været med tidligere, siger direktør Kent Damgaard, Karstensens Skibsværft, til TV2 Nord.
De seneste tre skibe, der er leveret til Søværnet, er bygget på værftet i Skagen. Her blev skroget bygget i Polen, hvorefter det blev udrustet og færdigbygget i Skagen.
Direktør Kent Damgård siger derfor nej tak til en 160 meter lang industrihal til skrogbyggeri på Karstensens Skibsværft.
- Vi kalder de her planer for krigsskibe af papir. Det er fint at have nogle visioner, og vi vil gerne være med til at udruste fremtidens krigsskibe. Men at bygge skibene fra bunden i Danmark ser bedre ud på papir end i virkeligheden. Det er ikke realistisk, mener Kent Damgaard.