CEPOS-analyse: Hvilke gymnasier i Danmark er bedst til at løfte eleverne fagligt?
Danske gymnasier varierer markant i deres evne til at forbedre elevernes præstationer, viser ny analyse fra CEPOS. Frederikshavn Gymnasium ligger nr. 27 ud 371, mens Frederikshavn Handelsskole er nr. 143.
Der er en betydelig forskel på præstationerne i landets svageste og stærkeste gymnasier, når det drejer sig om at løfte elevernes faglige niveau i forhold til det, som man kan forvente ud fra elevernes sociale baggrund.
De bedste gymnasier løfter deres elevers faglige præstationer med godt et helt karakterpoint mere end de dårligste skoler. Denne betydelige forskel kan være afgørende for elevernes fremtid.
- Et helt karakterpoint gør en stor forskel for, hvilke uddannelser eleverne kan vælge efter gymnasiet, der igen på længere sigt har afgørende betydning for, hvorvidt eleverne kan få det job og den tilværelse, som de drømmer om. Derfor er valget af gymnasium en vigtig beslutning, der kan påvirke resten af deres liv, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Frederikshavn Gymnasium ligger nr. 27 på listen. Her mener CEPOS, at undervisningen løfter det forventede karaktergennemsnit fra 6,8 til 7. På Frederikshavn Handelsskole er den såkaldte socioøkononiske reference 6,4, og det samme er karaktergennemsnittet.
Analysen måler undervisningseffekten – skolernes evne til at forbedre elevernes karaktergennemsnit i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.
I toppen af listen over gymnasier med den højeste undervisningseffekt ligger Deutsches Gymnasium für Nordschleswig (STX), CELF Merkus Plads (HHX), Campus Bornholm (HHX) og VUC Skanderborg (HF).
I den modsatte ende ligger Grindsted Gymnasie- & Erhvervsskole (HHX) og NEXT Baltorp Business Gymnasium (HHX) U/NORD Hillerød Handelsgymnasium (HHX), Aalborg Tekniske Gymnasium – Friis (HTX) og Høng Gymnasium og HF (HF).
- Undervisningseffekten viser, hvordan nogle skoler formår at løfte eleverne langt ud over, hvad man kunne forvente. Det giver os en unik mulighed for at lære af de bedste og samtidig støtte de skoler, der har større udfordringer, så alle elever får bedre forudsætninger for at lykkes, siger Karsten Bo Larsen.
CEPOS har på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet og Danmarks Statistik lavet en opgørelse, der viser, hvor eleverne får bedre karakterer, end man umiddelbart kunne forvente ud fra socioøkonomiske faktorer som deres forældres indkomst, forældres uddannelsesniveau og etniske baggrund med videre.