Lad os optimere vores bygninger – men husk medarbejderne
Byrådsmedlem Almina Nikontovic (F) har skrevet dette indlæg: I den kommende tid skal flere afdelinger og kontorer i Frederikshavn Kommune flyttes til nye adresser. Dette blev godkendt på Økonomiudvalgsmødet onsdag 19. marts 2025.
Det drejer sig om flytning af alle kommunale aktiviteter fra Sæby Rådhus, Hånbækskolen og C.S. Møllers Vej til andre lokationer i kommunen.
Dette er blot en begyndelse, idet der i øjeblikket arbejdes med en ejendomsstrategi for de kommunale bygninger. Den nye ejendomsstrategi sker med henblik på at optimere brugen af arealerne i kommunens bygninger, således at aktiviteter samles på færre adresser, og dermed kan matrikler enten frasælges eller lejemål kan opsiges.
Når vi ser på kommunens bygninger, er det vigtigt, at vi hele tiden vurderer, hvordan vi kan bruge vores kvadratmeter bedst muligt, og hvordan vi kan skabe effektiviseringer og dermed minimere vores driftsomkostninger. Det giver rigtig god mening.
Men optimering af bygningsmassen handler ikke kun om penge – det handler også om mennesker. De berørte medarbejdere, der arbejder på de ovennævnte matrikler, har et stærkt samarbejde på tværs af fagligheder og det er vigtigt, at denne tværfaglighed ikke går tabt, når de flyttes til nye lokaler. Vi skal sikre, at de nye placeringer understøtter det gode samarbejde – og ikke svækker det.
Al forandring er svær, derfor er det altafgørende, at medarbejderne bliver inddraget så tidligt som muligt, og at deres bekymringer og ideer tages i betragtning, så de er med i processen hele vejen.
Overgangen til de nye lokaliteter skal ske med fokus på at skabe funktionelle arbejdsmiljøer, hvor trivsel og faglighed er i højsæde, men også med fokus på den optimale opgaveløsning.