Gå til hoved-indhold
24. oktober 2024 - kl. 09.10

Floating Sofa Quartet: Godt humør og spilleglæde i Maskinhallen

  • 1 af 4
    Bassisten Malte Zeberg havde hele kroppen med, når han spillede. Foto: Jørn Spelling
  • 2 af 4
    forhåbentlig får gruppen lyst til at besøge Frederikshavn igen. Foto: Jørn Spelling
  • 3 af 4
    De 15-16 numre, som publikum blev præsenteret for, kom vidt omkring både regionalt og genre-, tempo- og stemningsmæssigt. Foto: Jørn Spelling
  • 4 af 4
    Lydbilledet var rigtigt flot. Alle instrumenter stod knivskarpt, så det var en fornøjelse. Foto: Jørn Spelling
Af  Jørn Spelling

Efter hele onsdagen at have fejret Maskinhallens 100 års jubilæum med forskellige arrangementer, stod aftenen i folkemusikkens tegn, da den dansk/svensk/finske Floating Sofa Quartet sammen med norske Guro Kvifte Nesheim gik på Maskinhallens scene.

Floating Sofa Quartet består af Mads Kjøller Henningsen (traversfløjte og nordisk sækkepibe), Clara Tesch (violiner), Leija Lautamaja (akkordeon og trædeorgel) og Malte Zeberg (kontrabas). Sammen med Guro Kvitte Nesheim (violin og Hardanger d’amore) har de dannet et projekt, som de kalder Kystnært, hvor idéen er at spille folkemusik fra de nordiske kystområder. Og det viste sig, at der var rigeligt at tage af.

Udgangspunktet var Nesheims melodier fra hendes hjemegn (Agder-regionen på Norges sydkyst), men det viste sig hurtigt, at melodier, som man troede hørte til en bestemt egn, havde paralleller i andre lande og regioner, det være sig i Norge, Sverige, Finland, Letland og herhjemme blamdt andet Læsø.

De 15-16 numre, som vi fik præsenteret, kom således vidt omkring både regionalt og genre-, tempo- og stemningsmæssigt. Der var valse, Rheinlændere, Scottish, Polonaise og reels - og som oftest bundet sammen to eller tre ad gangen. Der var smukke lyriske og melankolske melodier, men også svingende hurtige numre, som nok kunne give en og anden kriblen i dansebenene. Der var for eksempel et nummer med inspiration fra den keltiske Sailor’s Hornpipe, en Svingedans fra Skåne (som bassisten muntert introducerede som det nærmeste, de kom på Heavy Metal), tre versioner af samme nummer (den traditionelle The Devil’s Dream), som den var blevet fortolket i henholdsvis Sverige, Norge og Danmark (herhjemme af Evald Thomsen).

De enkelte titler har jeg desværre ikke styr på, men til gengæld kunne jeg nyde det fantastiske tætte sammenspil, det virtuose spil og den spilleglæde og det humør de fem musikere udstrålede. Især bassisten Malte Zeberg, der havde hele kroppen med, når han spillede.

Lydbilledet var rigtigt flot. Alle instrumenter stod knivskarpt, så det var en fornøjelse. Det var også dejligt at se en stort set fyldt sal med et engageret publikum, så forhåbentlig får gruppen lyst til at besøge Frederikshavn igen.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...