Sagen handler ikke kun om støjgrænser, men borgernes retssikkerhed
Mogens Bandholm, Skagen, har skrevet dette åbne brev til borgmester Karsten Thomsen og Byrådet i Frederikshavn Kommune: I Skagen har støj fra byens livlige restaurationsmiljø været et langvarigt stridspunkt. Den nuværende restaurationsforskrift, som stammer fra 2010, regulerer støjgrænser for musik, men overholder ikke miljøloven med kommunens dispensationer fra denne.
På trods af en afgørelse, altså en dom fra Miljø- og Fødevareklagenævnet, som pålægger kommunen at tilpasse forskriften efter miljømyndighedernes retningslinjer, stemte byrådet 20. marts 2024 for at videreføre den nuværende restaurationsforskrift uændret – velvidende, at beslutningen var ulovlig.
Dette har skabt både undren og bekymring blandt byens borgere og foreninger, som endnu engang opfordrer kommunen til at respektere loven og omgøre deres beslutning.
Baggrund: Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
Afgørelsen fra Miljø- og Fødevareklagenævnet understreger, at kommunen skal tilpasse sin restaurationsforskrift, så den overholder gældende støjgrænser, som fastsættes af miljømyndighederne. Dette betyder i praksis, at restauranter og barer i Skagen ikke må overskride de nationale grænser for støjniveauer, og at de specifikke dispensationer i forskriften, der tillader højere niveauer, skal ophæves.
I Plan- og Miljøudvalgets møde 4. marts stemte et flertal for “indstilingen” fra forvaltningen om at annullere restaurationsforskriften og dermed følge Miljø- og Fødevareklagenævnets påbud.
Foreningen Musik i Skagen (MIS) sendte samtidig et brev til byrådet, hvori de foreslog en midlertidig løsning: fastholde forskriften, men suspendere muligheden for at udstede de 10 årlige dispensationer for højere støjniveauer, indtil der kan gennemføres en ny VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger på Miljøet).
Ændringen i Byrådet 20. marts
Til trods for udvalgets anbefalinger og MIS’ forslag valgte byrådet ved sit møde 20. marts en anden vej. Byrådet stemte for at fortsætte med den nuværende forskrift, hvilket reelt ignorerer både nævnets afgørelse og Teknik- og Miljøafdelingens anbefaling om at tilpasse forskriften efter de nationale miljøregler.
Denne beslutning blev truffet, uden at et punkt om at genbehandle udvalgets beslutning blev tilføjet dagsordenen, selvom byrådsmedlem Peter Sørensen havde anmodet om dette. Sørensens anmodning var i overensstemmelse med foreningen MIS' appel til byrådet om at sikre en lovmedholdelig løsning.
Problematiske konsekvenser for borgerne
For byens borgere har byrådets beslutning flere konsekvenser, ikke mindst i forhold til klageproceduren for støj. I øjeblikket kan klager over weekendstøj først behandles om mandagen, hvilket gør det svært at dokumentere overtrædelser og identificere ansvarlige restaurationer. Dette tidsmæssige efterslæb betyder, at der kan gå op til en uge, før kommunen reagerer (hvis de altså gør det) på borgernes klager, hvilket i praksis gør klagemulighederne værdiløse.
I øvrigt er der restauranter som Bryghuset, Pakhuset, Fiskerestauranten, Bodille og Vise værtshuset mfl., der i årevis har spillet uden for lokalplan SKA.200.C1, som tillader højere støjniveauer end Miljøstyrelsens generelle regler. De nævnte restauranters beliggenhed er ikke i SKA.200.C1.
Dette betyder, at disse restaurationer potentielt har overskredet kommunens egne støjregler i 14 år.
Manglende åbenhed og spørgsmål om god forvaltningsskik
Af hensyn til god forvaltningsskik og borgernes tillid til de kommunale myndigheder er det afgørende, at beslutninger træffes i åbenhed og på et oplyst grundlag. I sager af stor offentlig interesse, som denne, har borgmesteren og byrådet en forpligtelse til at informere borgerne om grundlaget for deres beslutninger. Men her er der en påfaldende mangel på kommunikation om, hvorfor byrådet valgte at se bort fra både en retslig afgørelse og deres egen teknikafdelings indstilling.
Dette fører til spørgsmål om, hvad der ligger bag beslutningen. Hvorfor blev borgerne ikke informeret om baggrunden for beslutningen? Hvad skal skjules?
Kan det være en mistanke om embedsmisbrug, der her kommer til overfladen? Disse spørgsmål bør besvares for at sikre borgernes tillid til byrådet og sikre en åben offentlig debat.
Kommunaldirektørens rolle og byrådets informationsgrundlag
Det er ligeledes bemærkelsesværdigt, at kommunaldirektøren, som har til opgave at vejlede borgmesteren og byrådet i sager af denne kompleksitet, ikke var involveret i rådgivningen om denne sag. Som kommunens øverste embedsmand har kommunaldirektøren ansvar for, at politikerne er korrekt informeret og forstår de relevante lovgivningsmæssige konsekvenser. Manglende involvering fra direktørens side i denne sag skaber en bekymring for, om byrådet har haft den nødvendige viden til at træffe en oplyst beslutning.
Opfordring til byrådet om lovmedholdelighed og gennemsigtighed
For at beskytte borgernes rettigheder og sikre miljøet i Skagen opfordrer vi derfor byrådet til at omgøre beslutningen fra marts.
Byrådet bør på mødet 27. november genfremsætte indstillingen fra forvaltningen og vedtage den. Dermed respekteres både Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse og gældende miljølovgivning. Dette vil ikke alene tjene miljøets interesser, men også styrke tilliden til den kommunale forvaltning og retssikkerheden for byens borgere.
Afsluttende bemærkning
Denne sag er ikke blot en teknisk diskussion om støjgrænser, men handler i sidste ende om borgernes retssikkerhed, tilliden til kommunens beslutningsprocesser og princippet om god forvaltningsskik.
Kommunens borgere har krav på en borgmester og et byråd, der arbejder efter retsstats-princippet. Ikke efter partipolitik og mulige private interesser.