Børne- og Ungdomsudvalget glemmer de mest sårbare elever
Tenna Bang Jørgensen, formand for skolebestyrelsen på Strandby Skole, har skrevet dette indlæg: Det er med meget stor bekymring, vi i skolebestyrelsen på Strandby Skole læser, at man planlægger at fjerne det økonomiske grundlag for Nordklassen i Strandby.
På lige fod med Tranåsskolen i Sæby har klassen i flere år været en af hjørnestenene i vores skolefællesskab.
Nordklassen på Strandby Skole har i flere år været et kommunalt tilbud til elever fra hele kommunen, som af forskellige årsager ikke fungerede i en almen klasse.
Med det nuværende udspil vil dette ikke længere være aktuelt, da kommunens skoler fremover selv skal arbejde med at inkludere eleverne i distrikterne.
Dette vil på papiret kunne give kommunen en besparelse på en million kroner, men det vil i sidste ende samtidig kunne medføre en større udgift på specialklasseområdet, eftersom en del af eleverne, som trives i Nordklassen, ikke vil kunne tilknyttes en klasse på almenområdet og derfor vil skulle visiteres til et specialklassetilbud, som i sidste er dyrere for kommunen end udgiften til Nordklassen.
Politikerne glemmer, at det ikke er alle elever i Nordklassen på Strandby Skole eller på Tranåsskolen i Sæby, der blot vil kunne flyttes til Nordstjerneskolen og gennemføre en juniormesterlære, og hvad sker der med dem, når der ikke længere er ressourcer eller økonomi til at dække deres behov?
Nordklassen har givet de elever, der af forskellige årsager ikke har kunnet gå i en almindelig klasse, mulighed for at lære i et miljø, der er tilpasset deres individuelle behov og evner. Og vi har skabt helt fantastiske resultater!
At nedlægge denne klasse vil ikke kun påvirke de nuværende elever i Nordklassen, men også Strandby Skoles fremtidige muligheder for at tilbyde alle elever den undervisning, der passer til deres behov.
Ikke alle elever passer ind i den kassetænkning, der opstår, når politikerne kun ser på tallene i et regneark, og det er yderst bekymrende.
I Strandby står vi derfor nu tilbage med en masse spørgsmål.
Hvorfor vil politikerne ødelægge noget, som fungerer virkelig godt? Noget, der rummer og tilgodeser de elever, som fagligt eller socialt ikke kan finde sig til rette i den almindelige folkeskole.
Nordklassen giver eleverne en overskuelighed i et miljø dannet med udgangspunkt i deres individuelle behov.
Folkeskolen skal ikke kun være et sted for faglig udvikling med fokus på karakterer, men også et sted med lige så stor fokus på trivsel, tryghed, udvikling og et støttende fællesskab.
Vi er bestemt tilhængere af juniormesterlære - og vi har faktisk med Nordklassen praktiseret noget i årevis, der til forveksling minder om netop det.
Det overvejer politikerne nu at nedlægge i håb om at kunne lave noget lignende på Nordstjerneskolen i Frederikshavn, og det tilmed uden nogen form for debat eller dialog.
Vi foreslår fra Strandby, at politikerne i stedet for at nedlægge og ødelægge det eksisterende vil videreudvikle og bygge videre på de tilbud, vi ved, virker.
Kom nu i dialog med o, og lad os finde løsninger, der tager hensyn til de elever, vi har.
Vi opfordrer til en åben dialog med alle involverede parter, hvor der drages nytte af de erfaringer, der i årevis er gjort på området.
Børne- og Ungdomsudvalget tromler på denne måde henover noget yderst velfungerende og glemmer de mest sårbare elever.