Ny placering af Maskinrummet: En trafikal katastrofe for Skagen
Byrådsmedlem Peter Sørensen (V) understreger, at han ikke har noget imod Henning Kjeldsens motormuseum (Maskinrummet) på havnen i Skagen, men han mener, at Frederikshavn Kommune som minimum skal stille krav om en VVM-redegørelse, og allerhelst ser han, at der udarbejdes en helt ny lokalplan for området.
- Jeg har ikke kendskab til andre kommuner, hvor der bliver opført et museum, uden at kommunen forholder sig til det, siger Peter Sørensen til Kanal Frederikshavn.
Han savner visualiseringer, skyggepåvirkninger og ikke mindst et overblik over trafikale konsekvenser.
Som medlem af Plan- og Miljøudvalget begærede han i går sagen om det store byggeri på Auktionsvej i Skagen i byrådet. Med et socialdemokratisk flertal i byrådet er Venstre-manden fra Skagen bevidst om, at det formentlig er nemmere at løfte en elefant end at ændre Socialdemokratiets holdning.
- Men nu sikrer vi os en åben debat de næste par uger, og det skulle gerne betyde, at fru Olsen og hr. Larsen forstår, hvad vi har gang i. Socialdemokratiet er åbenbart klar til at sende en stor regning videre til alle borgere i kommunen, udtaler Peter Sørensen.
Han er især nervøs for de trafikale konsekvenser, når Henning Kjeldsen opfører to store byggerier og 154 parkeringspladser på et af de mest trafikerede steder i Skagen om sommeren.
- Det er ikke gennemtænkt. Jeg vil nærmest betegne det som en katastrofe for Skagen, og det bliver borgerne i hele kommunen, som skal betale regningen, når kommunen bagefter skal løse de trafikale udfordringer, som dette projekt skaber. Det er et voldsomt indgreb i livet på havnen i Skagen, mener Peter Sørensen.
Han er af den klare overbevisning, at Frederikshavn Kommune burde kræve, at Henning Kjeldsen udarbejder en ny lokalplan. Det har kommunen dog undladt med den begrundelse, at den nuværende lokalplan fra 2009 stadig kan bruges.
- Meget har altså ændret sig på 14 år. Det er helt galt, at vi tillader et så stort projekt at bruge en forældet lokalplan. Andre store projekter som den nye tørdok på Karstensens Skibsværft har vi behandlet diametralt modsat, pointerer Peter Sørensen.