Julebyen Frederikshavn: Opsætningen er i fuld gang
Byens to trofaste "el-nisser" Jan og Jesper er nu i fuld gang med den omfattende opsætning af julebyen Frederikshavn samt montering på facader, hvor erhvervsdrivende/bygningsejere selv har investeret i juleudsmykning.
Der er handels- og virksomhedsforeningen FREDERIK, som tilbage i 2015 overtog driften og udviklingen af byens juleudsmykning fra kommunen, og der er siden investeret mange midler og timer i unik juleudsmykning og oplevelsespunkter.
- Vi har gennem årene udviklet julebyen, hvor vores fokus er varm belysning - gerne med gran og røde farver, som spreder en hyggelig stemning, fortæller handelshcef i FREDERIK, Dan Kobberup.
De syv kilometer kæder, som danner lysgardinet, lanternerne og lysspiraler og lidt mere, tændes fredag 8. november efter ønske fra byens hoteller, som sammen med Destination NORD har lavet særlige juleophold, hvor der indgår et ægte juletræ, hvis man ønsker det.
Dan Kobberup understreger, at FREDERIK tænker grønt.
- De tusindvis af LED-pærer bruger minimalt med strøm i forhold til den flotte effekt, som giver byens børn, borgere og gæster julelys i øjnene. Det samlede forbrug for hele juleperioden ligger i omegnen af 15.000-20.000 kroner, og det svarer dermed til 60-80 øre per borger, oplyser Dan Kobberup.
Den største opgave med juleudsmykningen er driften, herunder opsætning, nedtagning, opbevaring, liftleje med videre. Det er en opgave, der skal evalueres i foråret 2025 med erhvervslivet, samarbejdspartnere og kommunen, så julebyen fortsat kan udvikles.
FREDERIK sender samtidig en stor tak for både små og store bidrag til byprojektet gennem årene fra:
Arbejdernes Landsbank, BDO, Beierholm, Buddy Holly, Ejendomsmæglerfirmaet Calundan, Danske Bank, Danske Julemænd, Nissemødre & Nisser, Det Nordjyske Mediehus, DOKØEN, FME, Freddys Bar, Frederikshavn Byfond, Frederikshavn Erhvervsforening, Frederikshavn Radio TV, Honoré Fonden, Hotel Herman Bang, Jyske Bank, Kanal Frederikshavn, Kidscoolshop & Kære Børn – Møllecentret, Kop & Kande Frederikshavn, Larsen & Tamborg, Lyd & Billede Specialisten, Nordea, Nordjyske Bank, Orskov Yard, Roblon Fonden, Seafood Sales, Spar Nord Bank, Sparekassen Danmark og Trigon.
Udover samarbejdspartnerne bakkes udviklingen af julebyen op af FREDERIKs medlemmer, som via markedsføringsbidrag og årligt ekstraordinært julebidrag sikrer driften og udviklingen.
- I år sætter FREDERIK ekstra fokus på de erhvervsdrivende medlemmer, som bidrager til julebyen med et skilt i indgangspartiet, så køb gerne julegaverne hos dem, som bakker op om julebyen - sammen er vi stærkere, fastslår handelschefen.