Elgiganten fastholder omsætning og øger overskud i faldende marked
Elgiganten kan fremlægge et resultat for regnskabsåret 2023-2024, hvor kæden åbnede ny butik i Frederikshavn, med en omsætning på 6,3 milliarder kroner og et overskud før skat på 75,7 millioner kroner. Omsætningen var dermed stort set den samme som året før, mens overskuddet steg med 32 millioner kroner (74 procent).
Da danske forbrugere generelt købte mindre elektronik og færre hvidevarer, er resultatet opnået ved, at Elgiganten, der er markedsledende, har vundet markedsandele fra de mindre konkurrenter og ved en endnu mere effektiv drift.
- Elgiganten står et godt sted. Resultatet viser, at vores strategi med langsigtede investeringer i blandt andet nye varehuse bærer frugt. Vi kan af tilfredshedsmålinger se, hvor meget den gode rådgivning fra vores dygtige medarbejdere ude i butikkerne betyder for kunderne og deres loyalitet over for Elgiganten, siger adm. direktør Peder Stedal, Elgiganten.
Han vurderer, at Elgiganten er godt rustet til de markedsudfordringer, kæden ser i det nuværende regnskabsår, og til de lysere tider, der forventes på den lidt længere bane.
- Vores målsætning er, at vi både i gode og i udfordrende tider fortsætter med at styrke positionen som landets førende kæde ved at vinde endnu større markedsandele og samtidig fastholder en fornuftig overskudsgrad. Det kan vi kun, hvis vi leverer produkter og services til en pris og kvalitet, der slår markedet og viser ansvar i vores rolle som markedsleder, udtaler Peder Stedal.
Trods et vanskeligt 2022-2023 valgte Elgiganten at fastholde sine investeringer i fremtiden. Blandt andet har Elgiganten i 2023-2024 åbnet fire nye varehuse i Greve, Grenå, Lyngby og Frederikshavn. Der er nu 47 fysiske varehuse, som komplementerer onlinesalget. I det nuværende regnskabsår planlægger Elgiganten at åbne yderligere to butikker i Skive og Nyborg.
Med en forventning om faldende renter og faldende inflation i de kommende år er Elgiganten optimistisk for markedsudviklingen, fordi forbrugerne vil være mindre økonomisk pressede.
Det betyder også, at Elgigantens mange initiativer for at tage større samfundsansvar formentlig vil få større fokus hos kunderne. Det gælder både socialt ansvar og på miljøområdet. I 2023 trådte Elgiganten ind på brugtmarkedet, da kæden lancerede NyStart-konceptet med salg af brugte smartphones og hvidevarer. Elgiganten vandt Pricerunners pris for Årets grønne butik 2023 og har netop også opnået ISO 9001-certificeringen, som er en anerkendt standard for kvalitetsledelse.
- Vi tager ansvar, fordi det er det rette at gøre. Samtidig er det også en del af Elgigantens forretningsstrategi at være mere tydelig omkring det over for kunderne. Kendte mærkevarer til lave priser vil naturligvis altid spille en afgørende rolle, men vi tror på, at det også er vigtigt, at Elgiganten viser vejen for branchen, siger Peder Stedal.