Gå til hoved-indhold
17. februar 2025 - kl. 16.02

DI Aalborg: Færre busafgange i Frederikshavn Kommune er problematisk

  • 1 af 1
    - Tallene viser tydeligt, at der er blevet færre busser på vejene. Det gør det svært for vores virksomheder at tiltrække både medarbejdere, ungarbejdere og lærlinge. De kan simpelthen ikke komme til og fra arbejdspladsen, og slet ikke hvis de også skal have et liv med børn og fritidsaktiviteter til at passe med bussen, siger bestyrelsesleder for DI Aalborg, Peter Birkegaard.
Af: Michael Frederiksen

Siden 2019 er antallet af timer, som de kommunale busser kører på de nordjyske landeveje, faldet med cirka 66.000 timer. Konsekvenserne af færre busafgange mærkes særligt i Frederikshavn, Morsø og Hjørring, hvor cirka 25 procent af familierne ikke har bil. De nordjyske kommuner har forsømt busruterne, og nu mærker vi konsekvenserne, mener DI Aalborg.

Det viser en gennemgang, DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.

- Tallene viser tydeligt, at der er blevet færre busser på vejene. Det kan virke uskyldigt, når man skal have enderne i budgettet til at nå sammen, at skære et par afgange på hver busrute. Men når det sker år efter år, er der lige pludselig ikke meget tilbage. Det gør det svært for vores virksomheder at tiltrække både medarbejdere, ungarbejdere og lærlinge. De kan simpelthen ikke komme til og fra arbejdspladsen, og slet ikke hvis de også skal have et liv med børn og fritidsaktiviteter til at passe med bussen, siger bestyrelsesleder for DI Aalborg, Peter Birkegaard, og tilføjer:

- Og når man samtidig tænker på, hvor mange familier der enten ikke har bil eller kun én bil i en husstand, hvor to voksne skal på arbejde, er det en udfordring mange steder her i Nordjylland at få et arbejde til at passe sammen med en bus.

I Aalborg har 40 procent af familierne ikke bil. I Frederikshavn er det 30 procent, som lever uden bil. I Vesthimmerland, Thisted, Morsø, Mariagerfjord og Hjørring har over 25 procent af familierne ingen bil ifølge Danmarks Statistik.

- Det bør være en øjenåbner for vores kommunale politikere, at mere end hver fjerde i langt de fleste af vores nordjyske kommuner ikke har bil. Hvis de skal have job og familieliv til at gå op, er det nødvendigt med gode kollektive transportløsninger. Derfor har jeg også et stort ønske om, at kommunalpolitikerne i Nordjylland prioriterer kollektiv transport højere i den kommende valgperiode. Det er blevet tid til at vende udviklingen, for kollektiv transport er også erhvervspolitik , siger Peter Birkegaard og tilføjer:

- Vores virksomheder henter jo arbejdskraft fra hele Region Nordjylland og f.eks. også fra Aalborg, hvor mange ikke har bil, og derfor er afhængig af kollektiv transport.

I en rundspørge fra Dansk Industri blandt virksomhedsledere i Nordjylland svarer 72 procent, at kollektiv transport har betydning for deres muligheder for at rekruttere medarbejdere. Men i perioden 2019 til 2024 er antallet af timer, de nordjyske kommuner i gennemsnit prioriterer busserne skal køre, faldet med næsten 11 procent.

- Kommunerne har ansvaret for en stor del af rutebusserne, og vi mærker nu konsekvenserne af, at de nordjyske kommuner over årerne har skåret ned på afgange og ruter. Nogen steder er der kun skolebussen tilbage. Når man ikke kan tage bussen, men er afhængig af, at familie, naboer og kollegaer giver et lift, har det både konsekvenser for den enkelte og for samfundet. Det er svært at komme på arbejde eller få en uddannelse, og det er svært for ældre, der ikke længere kører bil, at komme til lægen og købmanden, bare for at nævne et par eksempler, siger Peter Birkegaard og tilføjer:

 - Jeg synes, det er en helt forkert vej at gå. Og er det virkelig den udvikling vores kommunalpolitikere i Nordjylland ønsker?

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...