Støj på Bangsbovej: Kommunen reagerer ikke på vores henvendelser
Laust Henssel har på vegne af beboere på Bangsbovej i Frederikshavn skrevet dette åbne brev til Teknisk Udvalg i Frederikshavn Kommune: Definitionen på støj er uønsket lyd, som ifølge Miljøstyrelsen, WHO og Kræftens Bekæmpelse kan have alvorlige helbredsmæssige konsekvenser, især når det drejer sig om trafikstøj. Det anbefales faktisk, at trafikstøj holdes under 53db.
Trafikstøj/gener har vi nok af på Bangsbovej, for vi oplever dagligt en livlig trafik af personbiler, lastbiler, busser, arbejdsredskaber i form af traktorer, rendegravere, skovmaskiner, motorcykler og knallerter såvel lovlige som konstruktivt ændrede.
Trafikken starter tidligt om morgenen og fortsætter til ud på aftenen.
En af forklaringerne er, at nogen må have givet tilladelse til at etablere et depot ved Frederikshavn Rideskole. Herfra udgår en lind strøm af entreprenørmaskiner, som for nogles vedkommende kører i pendulfart ad Bangsbovej. Et sådant depot hører vel ret beset hjemme i et industrikvarter og ikke i et boligkvarter?
En anden forklaring er anvendelse af GPS, som i mange tilfælde er indstillet til korteste rute. Det gør, at køretøjerne bliver ledt ad Bangsbovej og ikke via Europavej.
Bangsbovej er en relativ lang lige vej, som for nogle trafikanter indbyder til en tung højre fod, hvilket ikke gør generne mindre – højere hastighed højere lyd og mere utryghed.
Bangsbovej er også en vej, hvor der ligger almennyttigt boligbyggeri med legepladser, ældreboliger, plejehjem, demenshuse samt udkørsler. Desuden er Bangsbovej også en skolevej og en vej, hvor børn færdes til og fra Bangsbo Freja og Frederikshavn Rideskole.
Nogle af cyklisterne cykler på fortovet, fordi de ikke tør køre på vejen. Der er også buslommer, hvor passagererne må krydse vejen.
Trafikgenerne har et omfang, som gør, at der er boligansøgere, som har sagt nej tak til tilbudte boliger på grund af de nævnte gener, som de nuværende beboere dagligt må leve med og i. Der er beboere, som påtænker at flytte på grund af disse forhold.
Det virker besynderligt, at en så stor trafikmængde vælger Bangsbovej, for efter Bangsbovej bliver trafikken ledt ad Donbækvej, som er det korte stykke vej, som forbinder Bangsbovej og Vrangbækvej. Efter udkørsel på Vrangbækvej bliver trafikken ledt gennem rundkørslen ved Ishuset og videre gennem Møllehuset og ad Skovalléen til Europavej.
Den sydgående trafik burde slet ikke ledes ad Bangsbovej, men ledes ad Gærumvej, Thodesvej og ind på Europavej. Den nordgående trafik burde ledes ad den modsatte rute.
Vi stiller os undrende over, at kommunen endnu ikke har reageret på flere henvendelser fra både beboere og Vesterport Boligforening om et problem, som er pågået i årevis, og som gennem de sidste år er eskaleret? Problemer, som endnu ikke er blevet adresseret i forhold til trafiktællinger, støjmålinger og hastighedsmålinger samt iværksættelse af tiltag, som kunne gøre, at her bliver tåleligt at bo?
Det er vel ikke atomfysik at få erkendt, at der er store gener for beboerne - gener, som ville kunne afhjælpes ved mindre trafikregulerende tiltag f.eks. i form af at lede trafikken en anden vej, hastighedsgrænse på 30-40 km/t, gennemkørsel forbudt for køretøjer over 3500 kg.