Skagen Havn investerer i bæredygtighed og landstrøm til krydstogtskibe
Skagen Havn er klar til at tage et kæmpe skridt i den bæredygtige retning. De kommende år vil havnen investere 75 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe.
Dermed kan krydstogtskibe, når de lægger til kaj, slukke for deres egen dieselgenerator og i stedet koble sig på den grønne strøm. Det medfører, at udledningen af CO2 og andre partikler fra motoren helt forsvinder, og det samme gør støjen fra skibet.
Men der investeres også i andre landstrømsanlæg med en samlet investering på 20 millioner kroner, hvortil der er skaffet EU-tilskud på 10 millioner kroner.
- Vi kommer til at have landstrømsanlæg til de pelagiske fartøjer, krydstogtskibene og til to mobile landstrømscontainere, som kan bruges af mange forskellige skibstyper, forklarer administrerende direktør Willy B. Hansen, Skagen Havn.
Og for at sikre sig, at der altid er strøm nok i Skagen, har havnen aftalt med Nord Energi Net, at der etableres et nyt kabel, som er planlagt til at lægges fra Frederikshavn til Skagen.
Planen er, at de mindre af de nye anlæg kan sættes i drift i 2025, og anlægget til krydstogt kan gå i test i efteråret 2027 og være klar til sæsonstart for krydstogtanløb i 2028.
Aarhus Havn er den eneste havn, der har landstrømsanlæg til krydstogt. København er på vej her i 2025, og Skagen Havn bliver således den tredje havn i Danmark, der kan tilbyde skibene den grønne strømløsning.
- Vi ved, bæredygtighed bliver et større og vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne, fordi deres kunder efterspørger bæredygtige løsninger. Derfor har vi nu en opgave i at kommunikere til rederierne om landstrømmen og dermed skabe endnu mere attraktive forhold for rederierne, når de anløber Skagen Havn, siger Willy B. Hansen.
Millioninvesteringen er i fuld overensstemmelsen med Skagen Havns strategi for bæredygtighed, der har fokus på tre områder: Bæredygtig infrastruktur, bæredygtig udvikling samt byen og havnen.
Og fokusområdet "byen og havnen" kommer også for alvor i spil nu. Skagen Havn vil nedsætte og finansiere en ressourcegruppe, som kan iværksætte og støtte op om projekter, der gavner lokalsamfundet og gæsterne i form af bæredygtig turisme. Havnen vil allokere et større beløb årligt, som Willy B. Hansen udtrykker det:
- Vi vil som havn gerne give noget tilbage til lokalsamfundet. Vi ved, at turismen generelt og krydstogtsturisterne kan mærkes i byen, og at der slides på vores seværdigheder. Vi tager derfor her et ansvar for bæredygtighed og for, at der er et fortsat godt forhold mellem by og havn.
Ressourcegruppen omkring bæredygtighed vil blive udpeget og nedsat hurtigst muligt.
- Bestyrelsen holder møde 27. marts, hvor jeg fremlægger kommissoriet. Derefter er vi klar til at føre projekter ud i livet, når ressourcegruppen er nedsat og trukket i arbejdstøjet. Har man spændende og interessante forslag, er man velkommen til at gøre os i ressourcegruppen klogere, men planen er ikke, at det er et forum, hvor man skal søge om tilskud. Det er gruppens idéer og andres input, der bliver til virkelighed, oplyser Willy B. Hansen.
Derfor kunne det for eksempel være oplagt, at ressoucegruppen kan være med til at betale for renovering af udsigtsplatform på Grenen eller renovere trappen op til Vippefyret.
- Eller når der forhåbentlig er anløb og flere gæster i november og december kunne vi bidrage til julebelysningen, siger Willy B. Hansen, som dog også fastslår, at alle forslag/tilsagn skal drøftes og godkendes i gruppen.
Planen er, at Skagen Havn både selv kan finansiere et projekt og være med til at medfinansiere forskellige projekter, som søger fondsstøtte. Mange fonde har netop et krav om, at andre aktører end kun fonden er med til at betale for projekterne.
- Vi forestiller os et tværgående samarbejde med erhvervs- og turismeaktører. Vi ved jo, at både kommune og erhvervet har begrænsede midler til den slags projekter, siger Willy B. Hansen.
Bæredygtighed og Krydstogt
- Skagen Havn investerer i landstrømsanlæg i perioden 2025-2028
- Havnen har i spidsbelastningsperioder (Skagen Festival og uge 29) indført en skibspolitik for at begrænse trængsel
- Markant sæsonudvidelse, hvor der startes krydstogt i februar og sæsonafslutning i december
- I samarbejde med rederier og aktører udvikles der bæredygtige ture
- Ressourcegruppe nedsættes med bæredygtigt fokus finansieret af Skagen Havn