Gå til hoved-indhold
20. marts 2025 - kl. 17.03

Nyt turismeprojekt skal give penge i kassen og gæster året rundt

  • 1 af 3
  • 2 af 3
    Foto: Frame & Work
  • 3 af 3
    Foto: Kjetil Løite
Af: Michael Frederiksen

​​​​​​​Turismeomsætningen skal stige med 22 procent frem mod 2030, overnatningerne med 16 procent, og det er vel at mærke fordelt på hele året. Sådan lyder den ambitiøse målsætning fra regeringen. Derfor har Destination Nord nu søsat projektet Oplev Nord PLUS, som skal sørge for, at turismen i vores del af Nordjylland kommer i mål.

Det handler om omsætning, overnatninger, oplevelser, synlighed - og meget mere af det, hele året rundt. Det er den vej, Destination Nord vil med projekt Oplev Nord PLUS, som har modtaget knap fire millioner kroner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Og de første spadestik er allerede taget. Det gennemgribende projekt skal gennem tre spor understøtte udviklingen af flere og bedre produkter inden for natur og kultur, der inspirerer både danske og internationale turister til at besøge, blive lidt længere og bruge lidt flere penge.

Projektets første spor skal fokusere på værdier, kernehistorie, unik identitet samt lokal stolthed og inspirere til mere lokal produktudvikling. Gennem workshops med deltagelse fra turismeerhvervet skal der udvikles tre såkaldte oplevelsesprofiler for nogle af destinationens centrale turismeområder: Skagen, Sæby og Hals-Hou-området.

- Vi gennemførte sidste år samme proces i Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn og på Læsø, og nu igangsætter vi altså en slags etape 2.0. Det materiale, som oplevelsesprofilerne udgør, skaber en ramme og en rød tråd og fælles retning for alle erhvervsaktører i området - både de, der er direkte og indirekte relateret til turismen - såvel som for vores markedsføring i destinationsselskabet, forklarer Head of Marketing & Development hos Destination Nord, Rebekka Schlippe.

Processen bakkes op af en solid pose penge til international markedsføring i samarbejde med VisitDenmark.

Derefter skal projektet Oplev Nord PLUS være med til at bane vejen for Læsøs udpegning som UNESCO-verdensarv. Læsøs sydesalt og tangtage rummer en kulturhistorie og attraktionsværdi, der rækker langt ud over Danmarks grænser. Det har allerede bragt øen på UNESCO’s tentativliste for potentiel verdensarv.

Nu er næste skridt en strategi, som skal sikre, at øens bevaringsværdige kulturarv og økonomiske, miljømæssige og sociale forhold tages i betragtning på en bæredygtig måde. Det leverer projektet i samarbejde med Læsøs egen verdensarvsgruppe.

Endelig skal Oplev Nord PLUS gennem udviklingen af signaturevents sikre oplevelser og gæster i sengene i hele destinationen uden for højsæsonen. Signaturevents er særlige events, der sætter destinationen på landkortet, og som styrker turisters lyst til at besøge os året rundt.

- Denne indsats skal samtidig styrke samarbejdet mellem lokale aktører og skabe liv og aktivitet i lokalsamfundene. Signaturevents er nemlig en effektiv måde at tiltrække turister og skabe øget omsætning og flere overnatninger. På den måde kommer det både turismeaktørerne og lokalbefolkningen til gode, slutter Rebekka Schlippe.

Fakta om projektet Oplev Nord PLUS

  • Projektet er officielt opstartet i januar 2025
  • Forventet afsluttes juni 2026
  • Økonomi: 3,8 mio. kr. samlet, heraf cirka en millioner kroner øremærket international markedsføring
  • Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...