Hvordan får vi vendelboerne til at cykle mere? Fond deler penge ud
Nu kan borgergrupper, private og offentlige institutioner i Vendsyssel få gode ideer ført ud i livet. GF Fonden åbner i dag for en pulje på i alt 600.000 kroner til projekter, som styrker trafiksikkerheden og får flere op på cyklen.
GF Fonden, der sammen med 375.000 medlemmer ejer GF Forsikring, har i en lang årrække givet støtte til forskellige trafikprojekter, der på den ene eller anden måde gør en forskel for trafiksikkerheden i lokalområder. I 2025 har GF Fondens Trafiklegat særligt fokus på projektansøgninger, som har til mål at fremme cyklismen.
- Cyklen er på mange måder en schweizerkniv, der bidrager positivt til mange områder af samfundet og den enkelte danskers dagligdag. Når vi vælger cyklen frem for bilen, får vi frisk luft og motion, vi fylder mindre på vejene, og vi bidrager til en grønnere trafik, siger overlæge Lars Binderup Larsen, der er medlem af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker og også formand for GF Fondens Trafikkomite.
Han fortsætter:
- Vi ved, at der rundt om i landet hos borgergrupper, skoler, private og offentlige institutioner findes mange gode initiativer til at få flere børn og unge, voksne, sårbare og seniorer til at cykle mere – vel at mærke på en sikker måde. Fine cykelstier gør ikke arbejde alene, vi skal også inspirere hinanden til at cykle. Derfor er det tid til at få de gode idéer frem i lyset, så flere vendelboer kommer op på cyklen.
At der er gode grunde til at slå et slag for cyklismen viser også det nationale cykelregnskab. Danskerne cykler nemlig mindre i dag end for blot 10 år siden, både hvad angår antal cykelture og det samlede antal kilometer.
Hos Cyklistforbundet bekræfter de udviklingen og påpeger, at det særligt er i provinsen, at hverdagscyklismen er ramt. Det skyldes blandt andet længere afstande til arbejde og uddannelse, og at skolerne centraliseres, så børnene hentes og bringes på vejen, når forældrene pendler.
- Det kræver strukturelle indsatser og prioriteringer at få vendt den negative udvikling, men som borger har man også selv et ansvar for at vælge mageligheden fra og prioritere cyklen, når og hvis det er muligt. Forældre har desuden et særligt ansvar for at motivere børnene til at cykle, så vi ikke taber en hel generation på gulvet, siger direktør for Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
I 2025 skal GF Fonden uddele i alt 600.000 kroner til lokale projekter. Projektets og beløbets størrelse er ikke afgørende for at komme i betragtning, men der gives ikke midler til kommunale anlægsprojekter.
Det kan for eksempel være projekter, der giver psykisk sårbare mennesker mulighed for at cykle, eller foranstaltninger der gør det mere trygt at cykle til arbejde eller i skole. Det kan også være tiltag, der lærer børn at cykle i en tidlig alder, eller projekter som giver seniorer mod på at skifte bilen ud med en elcykel. Med andre ord: Initiativer, der forebygger ulykker, fremmer sundhed og mobilitet og som bidrager til den grønne omstilling.
Fristen for at søge GF Fondens Trafiklegat er 28. februar 2025.
Om GF Fondens Trafiklegat:
GF Fonden Trafiklegat er en pulje på i alt 600.000 kroner, som bliver uddelt til flere projekter. For at komme i betragtning til legatet skal man gå ind på www.gffonden.dk og sende en ansøgning med en beskrivelse af projektet.
GF Fondens Trafikkomité udvælger modtagerne af GF Trafiklegat i løbet af foråret og kigger i år særligt efter projekter, der direkte eller indirekte kan få flere børn, unge og voksne op på cyklen på en sikker måde. Der gives ikke støtte til kommunale anlægsprojekter som for eksempel cykelstier, vejbump og lignende.