Gå til hoved-indhold
15. oktober 2024 - kl. 13.10

Ravnshøj Skole klarer sig bedst i Frederikshavn Kommune

  • 1 af 1
    8.a på Ravnshøj Skole arbejder her i kristendomskundskab med videnskab og religion. Foto: Ravnshøj Skole
Af: Michael Frederiksen

Børns faglige præstationer påvirkes i høj grad af, hvilken skole de går på. Det fremgår af en ny CEPOS-analyse, der sammenligner resultaterne fra alle danske skoler i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, herunder forældrenes indkomst, uddannelsesniveau, etnicitet og så videre.

Ravnshøj Skole klarer sig bedst i Nordjylland med en 17. plads. Derefter følger Strandby Skole som nr. 36, Brovandeskolen i Skagen (59), Privatskolen i Frederikshavn (96), Skagen Skole (246), Torslev Skole (246), Frydenstrandskolen (464), Ålbæk Skole (464), Sæbygårdskolen (623), Hørby-Dybvad Skole (771), Nordstjerneskolen (771) og Bangsbostrand Skole (771). 

Analysen viser markante forskelle i elevernes karakterer ved 9. klasses afgangsprøver afhængigt af, hvilken skole de går på. Dette afspejler skolernes evne til at fremme elevernes læring og dermed de faglige kvalifikationer, eleverne tager med videre i uddannelsessystemet.

Der er betydelige forskelle mellem de svageste og stærkeste skoler i landet.

- Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund. Det viser, at valget af skole kan få store konsekvenser for de enkelte børn og deres fremtidige muligheder, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Ravnshøj Skole ligger 0,8 karakterpoint højere, end hvad man kan forvente. I bunden er Hørby-Dybvad Skole, Nordstjerneskolen og Bangsbostrand Skole 0,1 karakterpoint under det forventede.

Analysen peger også på, at de frie grundskoler generelt formår at løfte elevernes faglige niveau bedst, mens folkeskolerne også præsterer bedre end forventet ud fra elevernes baggrund. Til gengæld ser det ud til, at efterskolerne i gennemsnit har svært ved at hæve elevernes karakterer.

- Vi ser et vedvarende mønster, hvor de frie grundskoler er mere effektive til at løfte eleverne fagligt end folkeskolerne. Det er noget, vi har set ved hver analyse. Men det betyder ikke, at de andre skoler ikke gør en indsats. Det er et komplekst område, og det er vigtigt at anerkende de udfordringer, skolerne står over for, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

I lyset af regeringens ønske om at frisætte de offentlige institutioner, er resultaterne fra de frie grundskoler særligt relevante. Ved en frisættelse af folkeskolen vil det være oplagt at skele til modellen for de frie grundskoler, hvilket peger stærkt i retning af en total frigørelse af folkeskolerne fra kommunerne.

- Vi kan lære meget af deres model, når det kommer til en mulig frisættelse af folkeskolen. En yderligere frigørelse fra kommunernes styring kunne være en vej til at give alle børn bedre muligheder, uanset hvilken skole de går på, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...