Første fuldt elektriske sportsvogn fra Toyota - dansker står bag designet
Toyota har for første gang netop vist den helt nye, fuldt elektriske konceptbil - sportsvognen Toyota FT-Se - frem i Europa. Det skete ved koncernens årlige europæiske event for journalister, Kenshiki Forum, i Bruxelles i Belgien. Her blev det samtidig afsløret, at ophavsmanden bag det dragende design er dansker og vokset op i Midtjylland.
- Da Stephan Rasmussen som barn sad på drengeværelset i hjemmet i Vammen i Midtjylland og tegnede futuristiske sportsvogne, havde de færreste nok troet, at samme lille dreng en dag skulle stå som bildesigner hos verdens største mobilitetskoncern, Toyota, og være ophavsmand til designet af det globale mærkes første fuldt elektriske sportsvogn. Men for den i dag 37-årige Stephan Rasmussen er det lige nøjagtigt det, han nu kan skrive på cv'et, oplyser Novabil, Toyota-forhandler i Frederikshavn og Skagen, i en pressemeddelelse.
Toyota FT-Se er en sportsvogn, som den midtjyske bildesigner altså har lagt grundstenene til på sin arbejdsplads gennem 12 år i Toyotas europæiske designafdeling, ED2, i Nice i Sydfrankrig.
- Vi startede med et helt blankt papir, og så kom vi på den idé, at vi ville lave en hurtig, kompakt og eksotisk sportsvogn, som helt almindelige mennesker stadig kunne drømme om. Så vi startede med at få proportioner og formsprog på plads, fortæller Stephan Rasmussen, der samlet har arbejdet i omkring tre år på projektet.
FT-Se, der står for Future Toyota Sport Electric, er en kompakt sag og måler 438 cm i længden, 122 cm i højden og 190 cm i bredden. Den danske bildesigner beskriver den lave, brede sportsvogn som eksotisk og tilgængelig.
- Den ser ikke for ekstrem ud, men samtidig ser den alligevel dyrere ud, end den måske vil blive, siger Stephan Rasmussen og løfter sløret for, at noget af det mest udfordrende i projektet var at skabe en form for identitet for Toyotas relativt unge GR-brand, hvor performance-biler som GR Yaris, GR86 og GR Supra foreløbig er de eneste familiemedlemmer.
FT-Se præges af flere GR-logoer både udvendigt og indvendigt. Det normale Toyota-logo er erstattet af GR-logoer på fronten og bagenden, mens tydelige GR-logoer på hver side og i navkapslerne på alle fire hjulfælge ikke efterlader nogen tvivl om bilens udviklingsmæssige ophav.
- GR-brandet har ikke en lang historie, som vi kunne bygge videre på. Så vi skulle tænke meget over, hvordan vi kunne bygge videre på GR-brandet med den nye sportsvogn, lave noget meget emotionelt og samtidig sikre, at man stadig kan se, at det er en Toyota, forklarer Stephan Rasmussen.
Det har gjort designprocessen på den elektriske sportsvogn ekstra spændende for den danske bildesigner, at der er tale om en performance model, som Toyotas motorsportsafdeling også har været inde over. For udover, at en sportslig bil helst skal have et stærkt emotionelt udtryk, skal der også tages hensyn til flere forskellige performance-detaljer. Samtidig er det Toyotas første GR-brandede elbil.
- Helt personligt har det været mere spændende for mig, at det er en elektrisk bil. Det giver nogle nye udfordringer og muligheder, som jeg ikke har arbejdet med tidligere, påpeger bildesigneren.
Det er ikke første gang, at Stephan Rasmussen har været involveret i designet af en spændende bil. Han havde således også en finger med i designet på første generation af crossoveren, Toyota C-HR, der blev introduceret i Danmark i 2017, og som afløses af en helt ny generation i starten af det nye år. Arbejdet med udviklingen af sportsvognen FT-Se har dog været meget anderledes, da Stephan Rasmussen her har udviklet formsproget helt fra grunden og slået de absolut første streger.
- Man kan ikke sammenligne de to projekter. Projektet med sportsvognen er ikke et rationelt projekt. Alt har været drevet af passion. Det har på den måde været meget federe som designer. Samtidig har jeg også meget mere erfaring i dag, hvilket har gjort, at jeg har kunnet tage nogle større beslutninger i processen, siger Stephan Rasmussen, der er glad for resultatet.
Det er endnu ikke besluttet, om konceptet Toyota FT-Se ender med en endelig produktionsklar udgave, der skal sælges hos Toyota-forhandlere over hele verden - herunder også i Frederikshavn og Skagen. Men Stephan Rasmussen krydser både fingre og tæer for, at "hans" sportsvogn en dag bliver en realitet.
- Jeg håber virkelig, at den kommer i produktion og vil køre på vejene. Det vil være helt specielt at se den på rigtige veje blandt andre biler, siger han.