Whistleblowerordning: Seks henvendelser i 2024
Whistleblowerordningen for ansatte i Frederikshavn Kommune har modtaget seks henvendelser i 2024. Det fremgår af årsberetningen, som byrådet præsenteres for onsdag aften.
I Frederikshavn Kommune er whistleblowerordningen organiseret således, at indberetninger kan ske skriftligt via mail eller anonymt via fysisk brev. Whistleblowerenheden gennemgår og behandler indberetninger.
Ordningen kan benyttes af alle ansatte, samarbejdspartnere og leverandører og af byrådsmedlemmer - dog uden at byrådsmedlemmer bliver omfattet af den beskyttelse, som Lov om beskyttelse af Whistleblowere giver.
Whistleblowerenhed har i 2024 modtaget seks henvendelser:
To henvendelse har ført til yderligere undersøgelser. Fire henvendelser blev afvist, grundet de faldt uden for whistleblowerordningens anvendelsesområde.
Henvendelserne, der førte til yderligere undersøgelser, er endnu ikke afsluttede.
Direktionssekretariatet indstiller, at årsberetningen tages til efterretning.