Problemer med tilsanding efter havneudvidelsen i Sæby
Der er problemer med tilsanding af det indre havnebassin og indsejlingen efter havneudvidelsen i Sæby. En ekstern rådgiver har udarbejdet et løsningsforslag, som koster 15 millioner kroner, men administrationen i Frederikshavn Kommune indstiller til politikerne i Teknisk Udvalg, at de vælger en løsning til "kun" 250.000 kroner.
Vedtager politikerne løsningen til 250.000 kroner, betyder det, at den sydlige indsejling lukkes.
Havneudvidelsen af Sæby Havn blev indviet 28. maj 2022. Der er etableret endnu en indsejling til det indre havnebassin for robåde, kajakker, SUP-boards og små motorjoller.
Efter havneudvidelsen er der konstateret en stor sandtransport (sedimenttransport) gennem den sydlige indsejling, hvilket medfører tilsanding af det indre havnebassin og indsejlingen. Som konsekvens af dette skal der hvert år uddybes. Denne uddybning har en årlig merudgift på cirka 500.000 kroner.
Administrationen har i foråret 2024 haft en ekstern rådgiver til at lave en rapport, som præsenterer løsningsforslag på ovenstående. Rådgiveren har gennemgået en række løsningsmuligheder. De eneste muligheder for at bevare den sydlige indsejling vurderes at være en løsning med nye molearme. Her vil der fortsat være behov for løbende oprensning af indsejlingen afhængig af længden af molearmene. Rådgiveren har estimeret en pris på cirka 15 millioner kroner.
Derudover er der vurderet på en række løsninger, der alle har det til fælles, at forbindelsen mellem bassinerne opgives, eller at den sydlige udsejling lukkes. Samtidig er det usikkert, om problemet med tilsanding vil blive helt løst. Sedimenttransport er et komplekst problem, og det vil kræve yderligere analyser og modellering af nuværende forhold og de enkelte løsninger for at klarlægge, i hvor stor grad tilsandingen kan begrænses ved den enkelte løsning.
Rådgiver har derfor foreslået en praktisk og markant billigere midlertidig løsning, som består i at nedsænke betonklodser i målene 1x1x1 meter, som skal lukke for indsejlingen og derved forhindre sedimenttransport.
Herefter foretages løbende pejlinger og vurdering af vandkvalitet, herunder om der er udskiftning af vand foran indsejlingen og inde i havnen for at vurdere effekten, som efterfølgende kan danne grundlag for valg og projektering af permanent løsning.
Administrationen foreslår, at der udføres en prøvehandling, som er estimeret til to år med ovenstående lukning af den sydlig indsejling til Sæby Havn. En lukning af den sydlige indsejling kræver tilladelse fra Kystdirektoratet både i forbindelse med midlertidig lukning og efterfølgende endelig lukning. Udgiften til tilladelse og midlertidig lukning med betonklodser har en estimeret pris på 250.000 kroner.
Hvis lukningen har en positiv effekt, vil der efterfølgende være en udgift til permanent lukning af den sydlige indsejling.