Høj flextakst er noget "svineri", mener borger - politiker beklager og begrunder
"Svineri", siger Pernille Nielsen om prisen på flextaxi i Frederikshavn. Hertil siger Peter Laigaard (C), politisk ansvarlig i Frederikshavn Kommune: "Udgifterne til NT er eksploderet. Vi har her fra august måtte ikke bare nedlægge masser af busruter, men også sætte flextaksten op til 12 kroner pr. kilometer. Kun på den måde kan vi holde det budget, vi har til NT på cirka 40 millioner kroner. Hertil kommer, at NT har bebudet takststigninger på mere end 10 procent".
Frederikshavn er en af de få kommuner i Nordjylland, som tilsyneladende har styr på udgifterne til NT. Det viser tallene fra NT's budgetforslag 2024:
Brønderslev Kommune: 20,9 mio. kr. (udgifter til NT i 2022) - 39,8 mio. kr. (budgetforslag 2024)
Frederikshavn Kommune: 39,8 - 40,7
Hjørring Kommune: 48,5 - 63,9
Jammerbugt Kommune: 38,6 - 42,5
Læsø Kommune: 3,9 - 4,9
Mariagerfjord Kommune: 36,4 - 55,8
Morsø Kommune: 15,7 - 16,1
Rebild Kommune: 28,6 - 39,1
Thisted Kommune: 33,6 - 39,7
Vesthimmerlands Kommune: 32 - 39,3
Aalborg Kommune: 290,1 - 410,2
Region Nordjylland står til en stigning fra 403,6 til 514,5 millioner kroner. Samlet stiger NT’s budget fra godt 1 til nu 1,3 milliarder kroner.
Frederikshavn har som den eneste kommune i Nordjylland indført den høje takst i hele kommunen, når folk bestiller en flextaxi. Det kan Pernille Nielsens mor i Frederikshavn mærke. Hun er gangbesværet og han ingen bil. En tur på godt tre kilometer ind til byen koster 165 kroner med flextaxi.
- Det er vanvittigt, og jeg er stiktosset. Ikke nok med, de fjerner vores busser, men flex, som er en billigere løsning i alle andre kommuner, er dyrere nu end en almindelig taxi, bemærker Pernille Nielsen.
Peter Laigaard er formand for Kultur- og Fritidsudvalget, som har ansvaret for den kollektive trafik. Han giver Pernille Nielsen ret i, at servicen bliver dårligere i Frederikshavn Kommune.
- Jeg skal dybt beklage de serviceforringelser, vi kommer til at opleve her i kommunen. Jeg er selv født på landet og har kørt bus hele min ungdom. Til gengæld holder vi vores budget, mens udgifterne eksploderer i de fleste andre nordjyske kommuner og regionen. Alternativt skulle vi finde endnu flere besparelser indenfor KFU’s budget, som vi her i august skal finde små to millioner kroner indenfor – efter de cirka seks millioner kroner sidste år, udtaler Peter Laigaard.
Det er især udgifterne til flextrafikken, som stiger voldsomt. I Brønderslev Kommune lød de på 2,9 millioner kroner i 2022. Ifølge NT's budget stiger de til 17,8 millioner kroner i 2024. I Aalborg Kommune stiger flex-udgifterne ifølge NT fra 100,7 til 158 millioner kroner.
Det meste flex-trafik er lovbundet, blandt andet handicap-, læge-, skole-, sygehuskørsel. Det er den "frie flex", som rammer Pernille Nielsen. Hun er heller ikke imponeret over, at bybusserne i Frederikshavn er reduceret til et minimum.
- Det betyder, at jeg aldrig kommer i gågaden mere. Nu bestiller jeg mine varer på nettet, siger Pernille Nielsen.
Peter Laigaard er klar over, at nedskæringerne i den kollektive trafik og den stigende flex-takst gør ondt.
- Vi har vendt og drejet tingene i udvalget, men SKAL-opgaverne tager stort set hele vores budget og vi har derfor ikke råd til at subsidiere den frie flex, som er en KAN-opgave”.
- Men det er prisen for den grønne omstilling, som NT vil have, og hvor vi i Frederikshavn Kommune er holdt helt udenfor indflydelse. Som det eneste trafikselskab stiller de en masse miljøkrav i sine udbud, der klart fordyrer de priser voldsomt, vi skal købe ind til i kommunerne. Efter min mening forcerer NT en grøn omstilling sammenlignet med andre trafikselskaber i landet, selvom mønstret er det samme overalt - ruter nedlægges og takster stiger – og jeg må spørge mig selv, om den omstilling så i virkeligheden er så grøn, som man forestiller sig. Resultatet bliver i hvert fald betydelig mindre kollektiv trafik fremover. Den grønne omstilling kommer med en pris, udtaler Peter Laigaard.
Han tilføjer, at NT har besluttet, at al kollektiv trafik skal være grøn inden 2030, så udviklingen kommer til at fortsætte, vurderer Peter Laigaard.