Guide: Sådan kan du få garanti hos dit autoværksted
Vidste du, at du kan få garanti hos dit autoværksted, hvis du oplever at der er fejl på materialer eller ved produktionen? Det er de færreste der ved, at man ikke selv behøver at skulle betale for nye reservedele hvis det er producenten eller mekanikeren, som har leveret en fejl der har betydning for bilen. Men dette er faktisk sandt!
Du kan blive klogere på de vigtigste aspekter i teksten her. Hvis du vil dykke dybere ned i garantien hos autoværksteder, så læs mere på teknicar.dk.
Hvornår gælder garantien?
Det er selvfølgelig ikke alting garantien gælder på, hvilket er vigtigt at vide inden man opsøger sit autoværksted. Dog gælder garantien som nævnt i overstående, hvis der er fejl på materialet fra selve producenten, eller hvis mekanikeren har lavet en fejl i sit arbejde.
Du kan indløse denne garanti indenfor tre år efter fakturaen er udstedet, hvor autoværkstedet blot skal bruge dokumentation på dette. Her forholder de sig retten til at vurdere eventuelle fejl og hvilket problemstillinger, som garantien skal erstatte.
Hvornår gælder garantien ikke?
Garantien gælder ikke, hvis du selv har udsat din bil for eksempelvis fejlbetjening, overlast, forkert brændstof eller andet, som kan resultere i større slitage og forårsage skader på bilen. Herudover er det vigtigt at nævne, at garantien kun gælder, hvis man opsøger det autoværksted som har leveret ydelsen. Dette betyder altså, at du ikke kan opsøge et andet værksted i samme kæde eller en helt anden kæde, og derved opkræve din garanti.
Det er en god idé at vælge et autoværksted, som har en garanti med i deres udførte arbejde. På den måde reduceres chancen for, at du får større udgifter ved fejl og mangler, som du ikke selv har været skyld i. Ligeledes er det også en indikator for, at autoværkstedet kan stå indenfor det arbejde som deres erfarne mekanikere udfører.