400 ridegæster til sommerens sjoveste DM i Frederikshavn
For 14. år i træk er Frederikshavn Rideklub i den kommende weekend vært for DM i ponydressur for hold. Det er ridesportens sjoveste DM-stævne, hvor alle hold er klædt ud i et særligt tema. Så det bliver fire dage med højt humør, hyggelig stemning og masser af god ridning på FRKs baner på Donbækvej.
De foregående år er DM afviklet i september, men denne gang er DM rykket en måned frem.
Der er tilmeldt 34 hold á fire ryttere og ponyer. Alle ryttere er under 16 år, og de fleste har familie med, så der bliver cirka 400 gæster på anlægget fra torsdag til søndag.
Frederikshavn Rideklub stiller selv med et enkelt hold bestående af Josefine Fuglsang Mortensen/Amadeus, Ida Møller Worup Andersen/Shaitan, Zille Holmberg/Mademoisellea og Johannah Schroll Kristensen/Stidsbjergs Bellucca.
Mesterskabet er et kæmpe arrangement for Frederikshavn Rideklub, og forberedelserne har stået på i flere måneder. Frivillige har luget, malet, klippet græs og pyntet op, så alt er i tiptop i orden.
I løbet af stævnet er omkring 100 af klubbens medlemmer i sving, og mange bruger mindst en uges ferie på at hjælpe deres eller børnenes klub med årets store ridebegivenhed i Frederikshavn.
Onsdag eftermiddag og aften begynder DM-holdene at komme til Frederikshavn. Ponyerne får boks i alle klubbens stalde og i fire teltstalde, mens mange af deltagerne overnatter i telt, campingvogn eller autocamper på anlægget.
Torsdag rides opvarmningsklasser fra kl. 12-18. Fredag er der kvalifikation fra kl. 11-17 og lørdag fra kl. 9-16. Søndag går det løs med finaler på opvisningsbanen fra kl. 9 og trøstefinaler i de to ridehaller.
Der er gratis adgang til stævnet alle dage og parkering under kontrollerede forhold, så alle kan få en plads uden at genere de unge ryttere, som kæmper om medaljer og mesterskab.
Cafeteriet er på dupperne fra tidlig morgen til sen aften. Der er pizzabuffet onsdag, flæskesteg torsdag og mexicansk buffet fredag. Lørdag aften er rideklubben vært for den traditionsrige rytterfest med 300-350 udklædte gæster i teltet, en flot 3-retters menu og et væld af sjove konkurrencer, som næsten får teltdugen til at løfte sig.