Færre svenskere rejser til Frederikshavn i år
Den lave kurs på den svenske krone gør det lige nu dyrt for svenskere at tage til Frederikshavn, så mange bliver i stedet hjemme i Sverige i ferien. For mens danskerne strømmer til vores svenske naboer, kommer der ikke helt den samme mængde til Danmark. Det kan mærkes i Frederikshavn, hvor svenskerne ellers plejer at komme.
Helt konkret har handelsstandsforeningen FREDERIK i Frederikshavn ikke tal på, hvor meget butikkerne og turisterhvervene har tabt i omsætning på grund af de manglende, men de går ikke i panik.
- Det er da chokerende tal, at 36 procent flere danskere tager til Sverige og måske næsten tilsvarende mange svenskere bliver hjemme, men jeg ser ikke de røde advarselslamper lyse lige nu, siger Niels Bro, formand for FREDERIK.
Men ifølge Marianne Bredevang, direktør for Scandic The Reef i Frederikshavn, er der flere ting, der får svenskerne til at tøve med at tage til Danmark lige nu.
- Vi kan se, at vi får færre bookinger – og de venter også længere med at booke end før. Det kan hænge sammen med, at der i Sverige har kørt en kampagne for at få folk til at holde ferie i hjemlandet, hvor de har fundet på slagordet "Hemester", der er en sammenlægning af ordet hjem og ferie på svensk (semester red.), siger Marianne Bredevang til TV2 Nord.
Selvom der ikke er panik i Frederikshavn, drømmer FREDERIK om en mere stabil valutakurs hos vores nordiske naboer, der kan få turisterne til byen igen. Foreløbigt lever de med de udsving, der er.
- Vi har været vant til, at det er gået op og ned gennem de sidste 20 år, men vi har klaret det hele tiden. Vi kunne godt drømme os tilbage til 90’erne, hvor svenskerne strømmede i land og brugte penge til højre og venstre. Det gør de desværre ikke længere, erkender Niels Bro.
Hos Stena Line, som sejler frem og tilbage til Sverige, bekræfter de tendensen. Rederiet forklarer, at flere svenskere holder ferie i hjemlandet, men det gør flere danskere til gengæld også. Derfor tror butikkerne på, at de kan vinde lidt af det tabte hjem - især blandt deres lokale kunder.
- Vi fokuserer meget på at være synlige på de sociale medier, så vi i stedet får dem, der bor i Frederikshavn og omegn til at komme ned til os og handle. Det er nødvendigt, for vi har set faldende besøgstal fra turisterne lige siden corona-krisen, siger Jannick Olesen, Store Manager hos Jack & Jones i Frederikshavn.