Ulogisk skoleplan uden nødvendige besparelser
Lasse Burholt har skrevet dette indlæg: Det er himmelråbende ulogisk, at den tænkte skolestruktur kører på illusionen om, at der ligger besparelser i sammenlægning af skoler, udfra ideen om, at lade skolerne forblive fysisk på to adresser. Hvor er det præcis man vil finde besparelserne i en sådan konstruktion?
Nuvel kan jeg da godt se der vil være nogle håndører at hente ved at skære to ledelser, to adminstrationer ned til eén for begge skoler - men set på den lange bane kan det umuligt være et regnestykke der synderligt interessant.
Taget med i det regnestykke har det politiske apparat tydeligvis ikke tænkt andet end: "Vi lægger da bare nogle skoler sammen. Vupti, så er den ged barberet" - men som jeg har været inde på i flere sammenhænge: Hvorledes har man forestillet sig at parre to skoler sammen; to kulturer, to indskolinger, to adresser?
Krystalkuglen viser to skoleledere, som skal blive enige om hvem der vil fortsætte - men det giver sig selv, at hvis man vil parre to kulturer, må man slagte begge ledere og ansætte en ny udefra - hvilket i givet fald vil betyde, at adminstrative omkostningsfordele er nul-forretning i de tre år, der skal betales løn til to afsatte ledere.
Mit engagement i debatten omkring skolestrukturen skyldes mit virke som skolebestyrelsesmedlem på Bangsbostrand Skole - hvilket betyder, at jeg vil være en af flere forældre, som skal træffe beslutninger og tænke det praktiske frem i det, som politikerne beslutter; med fare for at træde netop dem over tæerne, så har ingen af dem for nuværende nogle svar på hvordan det praktisk skal fungere: sammenlægningen af to skoler... der bliver hvor de er...!
Der er da ingen penge at hente der... så derfor har jeg en plan - som faktisk osse bunder i nogle tanker, vi gjorde os i bestyrelsen omkring sikker skolevej for et par år siden, som er allerede inden MULIGE sammenlægninger er højaktuel, idet vi i Bangsbostrand har et logistisk virvar af forældre, som en overgang syntes, at børnene skulle leveres helt op i klasserne, i bil. I denne proces var vi langt fremme med at udnytte de fysiske rammer til bedre adgangs- og parkeringsforhold - for overkommelige midler, som selvfølgelig blev nedstemt downtown.
Hvad er pointen? Hvad vi ikke kan bygge omkring os - kan vi bygge i højden - og hiver skrivebordsartitekterne vore tegninger frem igen, vil de se, at Bangsbostrand Skole sagtens kan håndtere flere børn til og fra skole - så glem alt om, at parre os sammen med Hånbæk - luk den - børnene over til os! Så spares der store driftsmæssige omkostninger på Hånbækvej - og vi (to sammenbragte "familier") skal ikke få det logistiske til at gå op i en højere enhed - med 1.000 elever, lærer, lokaler, indskoling, skolevej, fordelt på to adresser med min. 20 minutters gang på stærkt trafikerede veje imellem.
Nu viser det sig jo ofte, at uanset hvad vi råber vagt i gevær for, så kan beslutningen meget vel allerede være taget: Læg skolerne sammen! "Kære ledere og skolebestyrelser... I sidder med aben, make it work!" - og jeg er da heller ikke et sekund i tvivl om at vores kamp for at bevare Bangsbostrand Skole kan give bagslag på den lange bane (fra at være den største og mest omkostningseffektive, kan vi ende som lillebror) - men så giv os istedet noget mere tid til at tænke nogle væsentligt mere gennemtænkte planer igennem for jer, kære politikere!
Så kan I jo samtidig bruge tiden på at hive flere skattekroner til byen (- og det gøres gerne i omgivelser væk fra byen, eksempelvis på en weekend i Rebild...).
Lasse Burholt
Søndergade 182, Frederikshavn
http://www.facebook.com/lasseburholt